Wpływ emocji na ciało

Kobieta medytująca na łonie natury. Psychoterapia w równowadze. Psychoterapia, konsultacje psychologiczne.
Emocje–jak organizm na nie reaguje i jak możesz je kontrolować?

Emocji doświadczasz na co dzień, zarówno tych negatywnych, jak i pozytywnych. Czasami masz może wrażenie, że to, co czujesz Cię przytłacza. Nie radzisz sobie z emocjami i nie wiesz, jak je kontrolować. W tym tekście wyjaśnimy Ci, czym są emocje, na jakie kategorie się dzielą oraz jak lepiej radzić sobie z nimi na co dzień? Jak wpływają na Twoje ciało i ogólny stan zdrowia? Zachęcamy do przeczytania!

Co to są emocje? Jakie są ich rodzaje?

Najprościej możemy stwierdzić, że emocje, to te uczucia, które czujesz w danej chwili. Emocje to między innymi: radość, strach, zaciekawienie, czy zaniepokojenie. Ciekawić może Cię na przykład czytana książka, przestraszyć oglądany horror w telewizji i możesz odczuwać radość na myśl o spotkaniu z koleżanką. Emocje nie są niczym złym. Ich wyrażanie również. Jednak czasami jest tak, że całkowicie przejmują nad Tobą władzę i wtedy życie jest zdominowane na przykład przez lęk, czy smutek. Na szczęście są sposoby, aby sobie poradzić z takim stanem.

Cechą charakterystyczną emocji jest to, że pojawiają się jako reakcja na jakieś wydarzenie lub myśl, wspomnienie. Emocje mogą wywoływać w nas też spotkani ludzie. Właściwe ich odczytywanie może Ci bardzo pomóc w kontaktach międzyludzkich. Może też zmniejszyć potencjalne konflikty. Na przykład, gdy od razu zauważysz, że Twoja koleżanka ma dziś zły dzień i lepiej jej o nic nie prosić.

Wpływ emocji na ciało

Emocje są mocno powiązane nie tylko z Twoją psychiką, ale również z ciałem. Wyobraź sobie, że się czegoś boisz? Co wtedy działo się z Twoim ciałem? Może zaczynałeś się mocno pocić, drżały Ci ręce, odczuwałeś przyspieszone bicie serca i ucisk w klatce piersiowej? Tak, to znany nam wszystkim strach. Zawstydzenie objawia się zaczerwienieniem twarzy i czasami drżeniem rąk. Chociaż objawy rozmaitych negatywnych emocji są bardzo różne, to gdy odczuwasz strach lub jesteś w stresie przez dłuższy czas, to Twoje ciało zaczyna reagować zupełnie inaczej. Możesz na przykład odczuwać bóle głowy, brzucha. Wtedy takie zjawisko nazywa się psychosomatyzacją.

Czy emocje mogą wywoływać choroby ciała?

Choroby nie biorą się z powietrza. To znaczy, że mają przyczyny. Zazwyczaj więcej niż jedną. Najczęstszymi powodami zapadnięcia na jakieś schorzenie jest po prostu niekorzystny dla zdrowia tryb życia. Może się on objawiać na przykład złym odżywianiem, brakiem aktywności fizycznej, niedoborami witamin w organizmie, czy działaniem wirusów lub bakterii. Jednak równie ważnym, jak Twój stan fizyczny, jest Twoja psychika. Jeżeli jest w złej kondycji, to trudno będzie Ci się zebrać do walki z chorobą ciała. Musisz również wiedzieć, że negatywne emocje, szczególnie te odczuwane przez dłuższy czas mogą wywoływać nieprzyjemne objawy w ciele. Często spotykane są między innymi bóle mięśniowe, głowy, czy brzucha.

Stworzona przez F.G Alexandra w 1950 tzw. Chicagowska siódemka to lista schorzeń, które są mocno powiązane z negatywnymi emocjami. Wbrew pozorom, łatwo jest się większości z nich domyślić, bo pewnie też Ci się zdarzyło słyszeć, że wywołuje je stres. Na tej liście znalazły się następujące dolegliwości:

• Choroba wrzodowa żołądka;
  • Nadciśnienie tętnicze;
  • Astma oskrzelowa;
  • Reumatoidalne zapalenie stawów;
  • Zapalne choroby jelita grubego;
  • Nadczynność tarczycy;
  • Atopowe zapalenie skóry.

Pamiętaj o tym, że ta lista została stworzona już ponad 70 lat temu. Dziś pewnie lekarze dodaliby do niej jeszcze kolejne pozycje. Prawdopodobnie byłyby to takie dolegliwości, jak: otyłość, zaburzenia snu, problemy z apetytem, migreny, choroba niedokrwienna serca.

Czy leczenie wyłącznie ciała to dobra droga?

Już wielcy filozofowie w starożytności wiedzieli, że nie jest to zbyt dobry pomysł. Sokrates twierdził, że: „Nie istnieje taka choroba , która byłaby oddzielona od duszy”.Natomiast Platon był zdania, że: „Największym błędem w postępowaniu z chorobą jest to, że istnieją osobne lekarstwa dla ciała, osobne dla duszy”.
Jednak, co dziwić się lekarzom, że bagatelizują wpływ emocji na ciało, skoro, sam często to robisz? Pewnie już nie raz zdarzyło Ci się mówić, że ból głowy to tylko stres, że to nic takiego. Gdy lekarze patrzą na człowieka tylko pod względem jego choroby fizycznej, to często takie leczenie jest niepełne. O wiele lepiej sprawdza się tak zwane holistyczne podejście.

Działa to w dwie strony. To znaczy, że nie tylko emocje mogą wywoływać lub nasilać objawy chorób fizycznych. Może być również tak, że zaburzenia psychiczne mają bardzo zły wpływ na Twoją fizyczność. Niedobór witaminy D, problemy z tarczycą, zaburzenia hormonalne, czy endometrioza, mogą wywoływać depresję lub zaburzenia lękowe.

Czym są choroby psychosomatyczne?

Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia choroby psychosomatyczne to „choroby przebiegające albo pod postacią zaburzeń funkcji, albo zmian organicznych dotyczących poszczególnych narządów czy układów, w przebiegu których czynniki psychiczne odgrywają istotną rolę w występowaniu objawów chorobowych i ich zaostrzeniu”.

Mówiąc o wiele prostszym językiem, choroby psychosomatyczne, to wszystkie te dolegliwości, których główną lub jedną z najważniejszych przyczyn są negatywne emocje. W szczególności, są to emocje, które wielokrotnie odczuwasz lub niepotrzebnie w sobie tłumisz z różnych powodów. Emocje mogące mieć niekorzystny wpływ na ciało to między innymi: stres, lęk, frustracja, smutek, czy złość.

Dla wyjaśnienia dodamy jeszcze tylko, że jest różnica pomiędzy nerwicowymi zaburzeniami a chorobami psychosomatycznymi. Polega ona na tym, że w zaburzeniach nerwicowych reakcja organizmu na bodziec zazwyczaj następuje bardzo szybko. Coś Cię przestraszyło? Czujesz kołatanie serca. Za chwilę masz egzamin? Pocą Ci się ręce. Natomiast przy chorobie somatycznej reakcja organizmu jest odroczona w czasie. Dlatego jej zdiagnozowanie jest tak trudne dla lekarzy. Przykładowo migreny lub bóle brzucha mogą się pojawić wiele miesięcy po złożeniu pozwu o rozwód lub śmierci bliskiej osoby. Wcześniej jakoś się trzymasz i nie łączysz ze sobą tych dwóch wydarzeń. Pewnie nawet nie przyjdzie Ci do głowy, aby wspomnieć o nich lekarzowi.

Jak poradzić sobie z negatywnymi emocjami?

• Medytacja i relaksacja–zacznij od zastanowienia się, co dokładnie czujesz. Odpowiedz sobie na pytanie, z czego wynikają te emocje. Jaka Twoja potrzeba domaga się zaspokojenia? Zastanów się jak możesz ją zaspokoić i wprowadź to w życie.
  • Przeżyj daną sytuację na nowo–jeżeli ciągle wracasz do jakiegoś negatywnego wydarzenia, to wymyśl sobie dobre zakończenie danej sytuacji. Nie chodzi tutaj o to, żeby siebie oszukiwać, ale żeby wreszcie spojrzeć na coś, co Cię dręczy z dystansem. A może nawet z uśmiechem?

Pozostałe metody radzenia sobie z emocjami to:

• Przeżywanie negatywnej emocji w maksymalnym stopniu przez 90 sekund;
  • Zaprzestanie oceniania siebie oraz innych;
  • Zadbanie o odpoczynek;
  • Przestanie próbować zmieniać zachowania innych na siłę.

Jeżeli czujesz, że mimo wszystko, nie chcesz, aby emocje kierowały Twoim życiem, masz wrażenie, że odczuwasz je za bardzo, to zachęcamy Cię do skontaktowania się z naszym gabinetem psychoterapeutycznym w Warszawie. Pamiętaj, że proszenie o wsparcie, to nie słabość. To wyraz troski o własną psychikę i dobre samopoczucie.

Źródła:

1. https://centerforanxietydisorders.com/treatment-programs/psychosomatic-disorders/
  2. https://journals.pan.pl/Content/93764/PDF/v10271-012-0082-6.pdf